Veckans utbildningstips - landträning

Även om förutsättningarna för träning ser annorlunda ut så finns fortfarande möjligheter att bedriva landträning både i grupper utomhus eller hemma själva för simidrottarna. Så passa på att komplettera simträningen för starka och hela simidrottare!

Även om vatten är huvudelementet när det kommer till de olika simidrotterna finns det många fördelar med att även träna på land. Genom landträningen kan skador förebyggas, rörlighet, motorik och koordination kan utvecklas. Styrkan i musklerna kan byggas upp för att till exempel hjälpa till vid simidrottens explosiva moment. Muskler kan också byggas upp för att kompensera för de muskler som inte byggs upp i vattnet. Dessutom belastas skelettet av flera träningsformer på land, vilket gör att även det blir starkare och bentätheten ökar. Nedan hittar du flera länkar och dokument med bra övningar och inspiration till landträning för samtliga simidrottare.

Här hittar du övningar för land- och styrketräning, med eller utan utrustning.
Landträningsbank simning
Träningstips simhopp

Här hittar du dessutom filmade genomgångar av rörelsescreening och övningarna i  landträningsbanken med Anna Lundeberg.

 Tips på skadeförebyggande träning:

Se exempel simning
Se exempel simhopp
Se exempel vattenpolo

Fler råd och utbildningstips i och med Covid-19 hittar du här.

MVH SSF via VSSF